Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania
NAUKA CZYTANIA I PISANIA
Elementarze „Poczytam ci, mamo” i książki do kaligrafii ” Napiszę ci, mamo” zawierają nową i skuteczną metodę 101 kroków w nauce czytania i pisania.
Nazwa metody „101 kroków” odnosi się do 101 tekstów w elementarzu „Poczytam ci, mamo!”.
Elementarz składa się z dwóch części: pierwsza zawiera 46, a druga 55 czytanek, którym towarzyszą ćwiczenia usprawniające poszczególne funkcje percepcyjno-motoryczne.
Metoda zakłada, że nauka rozpoczyna się od ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową.
W pierwszych ćwiczeniach przedelementarzowych położono nacisk na rozpoznawanie głosek i sylab i zapoznanie się ze wszystkimi samogłoskami, po czym przechodzi się do spółgłosek.
Kaligrafia ” Napisze ci, mamo” jest dostosowana do elementarza „Poczytam ci, mamo” pod względem kolejności wprowadzania liter, materiału wyrazowego i postaci, które towarzyszą dziecku w nauce.
Może być stosowana w połączeniu z elementarzem – wówczas mamy kompleksową naukę czytania i pisania – jak również niezależnie od niego.
Metoda 101 kroków stosowana systematycznie, daje pełną gwarancję sukcesu.
Jak wprowadzamy nową literę ? Elementarz: „Poczytam ci, mamo „
Film pod linkiem : https://www.youtube.com/watch?v=tAYBNTUQRO0&feature=player_embedded
PODSTAWOWE WYRÓŻNIKI METODY 101 KROKÓW. Kliknij w obraz poniżej.
Czym się wyróżnia metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania i co ją odróżnia od innych, powszechnie stosowanych w nauczaniu początkowym?
PEWNY KAŻDY KOLEJNY KROK
1. Każda nowo wprowadzana litera utrwalana jest na bazie kilku tekstów. Kolejne czytanki bazują na wcześniej poznanych literach. Daje to dziecku, w dalszej nauce, dużo większą szansę zapamiętania każdej litery i zapobiega pomyłkom typowym dla osób z dysleksją.
ĆWICZENIE WSZYSTKICH FUNKCJI KONIECZNYCH W NAUCE CZYTANIA I PISANIA
2. Obok każdej strony z czytanką znajduje się strona z ćwiczeniami utrwalającymi nową literę oraz kształcącymi funkcje konieczne przy nauce czytania i pisania: percepcję, pamięć, koncentrację uwagi, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w kierunkach, logiczne myślenie, płynność czytania, czytanie ze zrozumieniem oraz funkcje wzrokowe i słuchowo- językowe.
CZYTANIE SYLABAMI ORAZ METODĄ GŁOSKOWĄ I CAŁOŚCIOWĄ
3. Metoda czytania sylabami wsparta jest przez dwa kolory sylab oraz tzw. falbanki. W ćwiczeniach obok tekstów stosuje się również metodę głoskową i całościową.
RÓŻNE WZORY LITER
4. W czytankach znajdują się zdania, które różnią się od pozostałych wielkością, kolorem, krojem czcionki – przeznaczone do prób czytania całościowego, angażujące prawą półkulę mózgu. Do elementarza dostosowano kaligrafię , która dodatkowo zawiera wiele ćwiczeń z zakresu grafomotoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
ZRÓŻNICOWANE TEKSTY
5. Teksty są przeznaczone dla dzieci w różnym wieku. Pogłębiają sferę wyobraźni oraz uczą samodzielnego myślenia.
RYM I RYTM
6. W wielu tekstach stosuje się rym i rytm
WYSOKA JAKOŚĆ
7. Są to podręczniki przygotowane z wielką starannością, o czytelnej, przejrzystej szacie graficznej i pięknych ilustracjach.
METODA KOMPLEKSOWA
8. Treść książek jest z sobą powiązana. Ucząc dziecko czytać uczymy jednocześnie pisać.
Książki do nauki pisania:
„NAPISZĘ CI, MAMO”-
Nauka pisania powiązana jest z nauką czytania i do każdej czytanki przypisane są odpowiednie ćwiczenia kształcące umiejętności grafomotoryczne.
Dzięki nim dziecko nie tylko nauczy się szybciej czytać, ale utrwala sobie obraz wzrokowy poznawanej litery. Jednocześnie odpowiednia ilość ćwiczeń pozwala mu nauczyć się ładnie pisać.
9. Elementarz i kaligrafia posiadają także obudowę dydaktyczną w postaci przewodnika. Do przewodnika dołączona jest płyta z ćwiczeniami i zabawami rytmicznymi oraz przykłady jak wprowadzać czytanie sylabami ( tzw. czytanie do wtóru z lektorem 29 pierwszych czytanek ).
„Przewodnik dla nauczycieli i rodziców” autorstwa Małgorzaty Formelli i Danuty Chwastniewskiej zawiera scenariusze zajęć z dziećmi oraz dodatkowe materiały (aneksy i płytę do ćwiczeń rytmicznych), które stanowią obudowę dydaktyczną metody 101 kroków zawartą w książkach „Poczytam ci, mamo” i „Napiszę ci, mamo”.
Książka zawiera także aneksy.
Aneks nr 1 zawiera duże wzory sylab do przygotowania dziecka do nauki czytania metodą sylabową.
W aneksie nr 2 znajdują się sylaby i wyrazy do dodatkowych ćwiczeń z każdą nowo poznaną literą.
Aneks nr 3 zawiera teksty piosenek zamieszczonych na płycie z ćwiczeniami rytmicznymi.
Aneks nr 4 jest opisem ćwiczeń wzrokowych, słuchowych i pamięciowych z kartami z postaciami z elementarza.
Karty są dołączone do przewodnika.
Aneks nr 5 zawiera objaśnienia nazw obrazków umieszczonych w ćwiczeniach przedelementarzowych i kaligrafii.
Aneks nr 6 zawiera 2 gry planszowe do pierwszej i drugiej części elementarza.
Do przewodnika dołączono także płytę z ćwiczeniami rytmicznymi, piosenkami i zestaw 29 pierwszych czytanek z elementarza. Teksty są czytane w bardzo określony sposób przez lektora i stanowią znakomitą pomoc dla dziecka szczególnie w pierwszym okresie nauki. Jest to wypracowana przez nas innowacja tzw. „czytanie do wtóru” .
Na płycie nagrano też osiem zabaw. Każda zabawa zawiera 5 części i kończy się piosenką. Na zajęcia proponujemy jedną z zabaw. Nauczyciel ( terapeuta) lub rodzic za każdym razem może zmienić ich zestaw.
Autorem ćwiczeń rytmicznych i muzyki do wybranych tekstów z elementarza jest Dariusz Wojciechowski.
METODA 101 KROKÓW – ADRESACI
Kto może pracować tą metodą?
- rodzice z dziećmi;
- nauczyciele na zajęciach wyrównawczych; nauczyciele szkoły podstawowej, którzy zechcą przeznaczyć osobne zajęcia na naukę czytania i doskonalenie receptorów z nią związanych;
- terapeuci na zajęciach terapii pedagogicznej w szkołach i w poradniach.
Fragment recenzji prof. UMCS dr hab. Grażyny Krasowicz- Kupis:
“ W prezentowanych materiałach nauka czytania i pisania jest prowadzona w systematyczny i uporządkowany sposób, a układ materiałów daje dziecku wystarczająco dużo czasu na utrwalenie i automatyzację nabytych umiejętności, co jest szczególnie ważnym czynnikiem determinującym sukces w opanowaniu tych złożonych czynności. Znakiem autorskim metody są tzw. falbanki, które wspomagają percepcję sylaby. Chociaż wydaje się, że opracowano wiele podręczników do wczesnej nauki czytania i że wszystkie zawierają podobne elementy, jednak jako psycholog i osoba zajmująca się problematyką nabywania czytania oraz dysleksją, pragnę wyraźnie podkreślić, że elementarz „ Poczytam ci, mamo” należy uznać za wyjątkowy z kilku powodów:
- Metoda oparta jest na analizie sylabowej, która jest bardziej efektywna w nauce czytania, zwłaszcza w przypadku dzieci z trudnościami i dyslektycznymi, o czym donosi wiele naukowych źródeł; ma to szczególne znaczenie w przypadku dzieci ryzyka dysleksji, gdyż pozwala pokonać zasadnicze trudności z przetwarzaniem fonologicznym na poziomie pojedyńczego fonemu i grafemu.
- Warstwa językowa jest tu wzbogacona graficznie poprzez stosowanie kolorów i form graficznych tzw. falbanek, które poza stroną wizualną, rytmizują materiał językowy i poprawiają płynność czytania, ułatwiając przejście do czytania całościowego.
- Ogromną zaletą całego kompletu jest oryginalna i piękna szata graficzna, a zarówno teksty jak i ilustracje sa pełne humoru, co czyni nauczanie czynnością wesołą i nie kojarzącą się ze żmudnym powtarzaniem i odczytywaniem fraz czy zdań z tradycyjnego podręcznika. Dzięki temu nauka czytania i pisania z wykorzystaniem „ELEMENTARZA…” staje się swoistą zabawą brzmieniem i obrazem.
Są to wyjątkowe walory, bowiem materiał dydaktyczny, mający choćby najdoskonalsze podstawy naukowe, to za mało, aby spełniał on swoje zadanie musi trafiać do umysłu i psychiki 6- 7 letniego XXI wieku. Recenzowana pozycja trafia w tym względzie w samo sedno, oparta jest na najnowszych badaniach naukowych dotyczących nabywania czytania oraz jest bardzo atrakcyjna dla użytkowników, co potwierdzają moje praktyczne doświadczenia z wykorzystaniem elementarza. Recenzowany elementarz ma szerokie zastosowanie- jako podstawowy podręcznik do nauczania czytania i pisania do wykorzystania przez nauczycieli klas początkowych a także jako materiał terapeutyczny do wykorzystania w toku zajęć korekcyjno – kompensacyjnych czy indywidualnej pracy z dzieckiem…”