Nauka czytania i pisania. Nasze książki.
METODA 101 KROKÓW W NAUCE CZYTANIA I PISANIA przeznaczona jest dla dzieci rozpoczynających naukę czytania i pisania jak i dla tych, które mają problemy w czytaniu i pisaniu.
NAUKA CZYTANIA
Elementarz POCZYTAM CI MAMO składa się z dwóch części:
– pierwsza zawiera 120 stron z czego 21 pierwszych to ćwiczenia przedelementarzowe, które mają przygotować dziecko do nauki czytania i pisania.
Są to ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej oraz strony wprowadzające wszystkie samogłoski.
Po ćwiczeniach wprowadzających zaczyna się właściwa nauka czytania i pisania w oparciu o kolejne spółgłoski: t, m, l, s, d, k, j, n, p, w, r. Książka w pierwszej części zawiera 46 czytanek.
Część druga elementarza zawiera 55 czytanek i jest w niej kontynuowany dalszy ciąg nauki czytania w oparciu o pozostałe spółgłoski polskiego alfabetu: b, c, g, z, ł, ż, rz, sz, cz, h, ch, dz, dż, ś, ń, ć, ź, dź. wraz z odpowiadającymi im ćwiczeniami usprawniającymi naukę czytania.
Obie części zawierają łącznie 101 czytanek na wszystkie litery alfabetu.
Obecne czwarte wydanie elementarzy zostało dostosowane do nowej podstawy programowej.
Poniżej zamieszczonych informacji znajduje się prezentacja naszych książek.
„Poczytam ci, mamo” cz.1 i cz.2
Liczba stron każdej książki: 120
Format: 27,5 x 20.5 cm
Oprawa foliowana i szyta
Elementarz cz. 1 – ISBN 978-83-924776-5-5
Elementarz cz. 2 –ISBN 978-83-924776-8-6
NAUKA PISANIA
Kaligrafie przeznaczone są dla dzieci rozpoczynających naukę pisania, dla uczniów mających problemy w pisaniu oraz dla dzieci z dysgrafią.
Część pierwsza zawiera ćwiczenia wprowadzające do nauki pisania liter, które występują w pierwszej części elementarza „Poczytam ci, mamo!” a część druga zawiera ćwiczenia do nauki pisania liter, które występują w drugiej części elementarza „Poczytam ci, mamo!”.
Kaligrafie dostosowane są do elementarza „Poczytam ci, mamo” pod względem kolejności wprowadzania liter, materiału wyrazowego i postaci, które towarzyszą dziecku w nauce.
Mogą być stosowane w połączeniu z elementarzem – wówczas mamy kompleksową naukę czytania i pisania – jak również niezależnie od niego.
Dzięki nim dziecko utrwali sobie obraz wzrokowy poznawanej litery i jednocześnie nauczy się ładnie pisać.
Zawierają one bowiem wiele ćwiczeń z zakresu grafomotoryki i koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Książki „Napiszę ci, mamo” w połączeniu z elementarzem „Poczytam ci, mamo” dają gwarancję opanowania trudnej sztuki czytania i pisania.
Nowe wydania książek są dostosowane do zmian programowych.
Przy wprowadzeniu nowej litery rozszerzono liniaturę, co ułatwia pisanie dziecku.
Na końcu książki znajduje się dyplom związany z osiągnięciem sukcesu w nauce pisania.
Kaligrafia „Napiszę ci, mamo” cz.1 i cz. 2
Liczba stron: 80
Format: 24.5 x 20,5 cm
Oprawa foliowana
Kaligrafia cz. 1 –ISBN 978-83-924776-6-2
Kaligrafia cz. 2 –ISBN 978-83-924776-9-3
PRZEWODNIK DO METODY 101 KROKÓW.
CO ZAWIERA PRZEWODNIK?
Przewodnik dla nauczycieli i rodziców jest dodatkowym oprzyrządowaniem do metody 101 kroków .
Przewodnik do obu części elementarza i kaligrafii zawiera:
- scenariusze zajęć,
- aneksy z wyrazami podzielonymi na sylaby,
- bardzo pomocną płytę CD z ćwiczeniami rytmicznymi, piosenkami i czytanymi przez lektorki tekstami 29 początkowych czytanek z elementarza ( wzory do tzw. “czytania do wtóru”)
- oraz małe karty do ćwiczeń słuchowych, wzrokowych i pamięciowych.
Dzięki dokładnemu opracowaniu każdego kroku osoby pracujące z dziećmi uzyskają pewność związaną z postępami w nauce czytania i pisania oraz mogą urozmaicić naukę i skorzystać pomocy, które znajdują się w aneksach.
W przewodniku znajdują się szczegółowe wskazania jak dostosować pracę do możliwości dzieci.
Dzięki temu można indywidualizować naukę z dzieckiem tzn. jak wprowadzać każdą literę i jak pracować ze wszystkimi czytankami.
Książka jest wzbogacona o aneksy z wyrazami do czytania sylabami, płytę z ćwiczenia rytmicznymi i nagrania 29 tekstów do nauki czytania ( wprowadzana przez nas innowacja tzw. „czytanie do wtóru” z lektorem).
Czytanie do wtóru to sprawdzona i skuteczna pomoc dla dziecka szczególnie w początkowych etapach nauki czytania.
Do przewodnika dołączone są także karty do ćwiczeń słuchowych, wzrokowych i pamięciowych wraz z instrukcjami i opisem gier.
Przewodnik zawiera ponadto bardzo wiele propozycji, nakierowanych na to, aby dziecko otrzymywało jak najwięcej impulsów do pracy i jednocześnie aby pracując metodą 101 kroków mogło indywidualnie odkrywać świat.
Autorkami przewodnika są Małgorzata Formella, która prowadzi systematyczne zajęcia metodą 101 kroków w nauce czytania i pisania oraz autorka metody Danuta Chwastniewska.
Autorem ćwiczeń rytmicznych i muzyki do wybranych tekstów z elementarza jest Dariusz Wojciechowski.
Dużym walorem książki jest to, że odpowiada ona na różne potrzeby rodziców i nauczycieli.
Przewodnik – wydanie czwarte.
Liczba stron: 136
Format: 27,5 x 20.5 cm
Oprawa foliowana
ISBN 978-83-935846-1-1
JAK WYGLĄDA UKŁAD KSIĄŻEK?
ELEMENTARZ „POCZYTAM CI, MAMO”- cz.1
Poniżej znajdują się strony przygotowujące do nauki czytania- strony przedelementarzowe. Kliknij w obraz aby powiększyć.
Poniżej strona elementarza z czytanką wprowadzającą nową literę wraz z zadaniami ćwiczącymi różne funkcje potrzebne przy czytaniu. Strona 40 i 41 . Kliknij w obraz aby powiększyć.
Poniżej strona wprowadzająca kolejną literę n.
Dziecko uczy się poznawać nową literą po dokładnym nauczeniu się wprowadzonych wcześniej liter.
Przykładowo w książce znajduje się 6 czytanek na literę n wraz ze stronami ćwiczeniowymi. Podobnie jest z innymi literami. W tekstach pojawiają się pytania i informacje mające sprawdzić do dziecka czy dziecko czyta ze zrozumieniem. Kliknij w obraz aby powiększyć.
W pierwszej części elementarza zastosowano podział słów na sylaby, które odróżniają się kolorem.
Jednocześnie sylaby zostały dodatkowo wyodrębnione falbankami.Kolor sylab zależy od tonacji tła strony. Falbanki są stonowane z całością.
BARDZO WAŻNE.
Dziecko poznaje nowe litery dopiero po dokładnym utrwaleniu poznawanej litery.
Podobnie jest z nauką chodzenia. Każdy następny krok upewnia dziecko, że może zacząć chodzić.
Przeczytanie tekstu oraz wykonanie ćwiczeń znajdujących się obok każdej czytanki, oznacza jeden krok.
Na końcu elementarza cz.I jest GÓRA SUKCESU.
Każdy kolejny krok jest przez dziecko zauważalny przez wycięcie chorągiewki powiązanej z każdą czytanką.
Należy ją przykleić na górze sukcesu, co jest jest formą nagrody i pozytywnego wzmocnienia w dalszej nauce.
Dziecko dzięki temu dziecko widzi swoje postępy w nauce.
ELEMENTARZ CZĘŚĆ DRUGA
W drugiej części elementarza sylaby nie mają dodatkowych falbanek, ale odróżniają się kolorem, który zależy od tonacji tła strony.
Wykorzystane wyróżniki działają bardzo efektywnie i są znakiem autorskim metody 101 kroków.
Zastosowanie wyróżników takich jak falbanki i zróżnicowany kolor powoduje u dzieci znaczne przyspieszenie procesu nauki czytania.
Fragment recenzji prof. UMCS dr hab. Grażyny Krasowicz- Kupis:
Znakiem autorskim metody są tzw. falbanki, które wspomagają percepcję sylaby.
Chociaż wydaje się, że opracowano wiele podręczników do wczesnej nauki czytania i że wszystkie zawierają podobne elementy, jednak jako psycholog i osoba zajmująca się problematyką nabywania czytania oraz dysleksją, pragnę wyraźnie podkreślić, że elementarz „ Poczytam ci, mamo” należy uznać za wyjątkowy z kilku powodów:
- Metoda oparta jest na analizie sylabowej, która jest bardziej efektywna w nauce czytania, zwłaszcza w przypadku dzieci z trudnościami i dyslektycznymi, o czym donosi wiele naukowych źródeł; ma to szczególne znaczenie w przypadku dzieci ryzyka dysleksji, gdyż pozwala pokonać zasadnicze trudności z przetwarzaniem fonologicznym na poziomie pojedyńczego fonemu i grafemu.
- Warstwa językowa jest tu wzbogacona graficznie poprzez stosowanie kolorów i form graficznych tzw. falbanek, które poza stroną wizualną, rytmizują materiał językowy i poprawiają płynność czytania, ułatwiając przejście do czytania całościowego.
- Ogromną zaletą całego kompletu jest oryginalna i piękna szata graficzna, a zarówno teksty jak i ilustracje sa pełne humoru, co czyni nauczanie czynnością wesołą i nie kojarzącą się ze żmudnym powtarzaniem i odczytywaniem fraz czy zdań z tradycyjnego podręcznika. Dzięki temu nauka czytania i pisania z wykorzystaniem „ELEMENTARZA…” staje się swoistą zabawą brzmieniem i obrazem.
Są to wyjątkowe walory, bowiem materiał dydaktyczny, mający choćby najdoskonalsze podstawy naukowe, to za mało, aby spełniał on swoje zadanie musi trafiać do umysłu i psychiki 6- 7 letniego XXI wieku.
Recenzowana pozycja trafia w tym względzie w samo sedno, oparta jest na najnowszych badaniach naukowych dotyczących nabywania czytania oraz jest bardzo atrakcyjna dla użytkowników, co potwierdzają moje praktyczne doświadczenia z wykorzystaniem elementarza.
Recenzowany elementarz ma szerokie zastosowanie- jako podstawowy podręcznik do nauczania czytania i pisania do wykorzystania przez nauczycieli klas początkowych a także jako materiał terapeutyczny do wykorzystania w toku zajęć korekcyjno- kompensacyjnych czy indywidualnej pracy z dzieckiem…”
Informacja o twórcach książek do nauki czytania i pisania:
Danuta Chwastniewska – autorka metody 101 kroków elementarza i kaligrafii oraz innowacyjnych metod terapii. Absolwentka pedagogiki specjalnej oraz studiów podyplomowych z zakresu psychologii wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami- Uniwersytet Wrocławski
- współautorka programu do nauki języka polskiego„ Myśli i słowa” oraz serii podręczników do nauki o języku, znanych jako „gramatyki gdańskie”wydanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe;
- autorka książek „Ortograffiti” dla szkoły podstawowej, współautorka koncepcji tej serii wydanych przez Wydawnictwo Operon.
Janusz Raczkiewicz – autor tekstów; autor serii scenariuszy filmowych, między innymi do popularnych telewizyjnych „Kasztaniaków”;
Agnieszka Żelewska – autorka ilustracji i rysunków do ćwiczeń; jedna z najbardziej znanych i cenionych ilustratorek dla dzieci; znana i nagradzana w Polsce oraz za granicą;
Katarzyna Micun – skład, grafika i liternictwo; współautorka nowego opracowania graficznego lubianego od lat pisma dla dzieci „Świerszczyk”;