Nauka czytania i pisania. Pytania.

Moje dziecko ma 7 lat i jeszcze nie czyta. Co mogę zrobić?

Nie ma powodów do niepokoju, ale trzeba zacząć działać.  Gotowość do czytania jest dla  każdego  dziecka sprawą indywidualną. Nauczyciel, który zauważy takie problemy może przekazać  rodzicom  informację o potrzebie dodatkowej pracy lub trudnościach dziecka w czytaniu. Rodzice  mogą też  sami rozpocząć pracę z dzieckiem metodą 101 kroków w nauce czytania i skorzystać z  profesjonalnej pomocy zawartej w podręcznikach i  przewodniku dla nauczycieli i rodziców.

Czy nauka czytania powinna być powiązana z nauką pisania ?

 W badaniach naukowych   potwierdza się większą skuteczność nauki czytania jeśli wraz z nią prowadzona jest nauka pisania.  

 Kaligrafia ” Napiszę ci, mamo”  jest dostosowana do elementarza „Poczytam ci, mamo” pod względem kolejności wprowadzania liter, materiału wyrazowego i postaci, które towarzyszą dziecku w nauce. Powinna być  stosowana w połączeniu z elementarzem – wówczas mamy kompleksową naukę czytania i pisania. Metoda  stosowana systematycznie daje  gwarancję sukcesu.

Na czym polega metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania?

  • METODA 101 KROKÓW to kompleksowy system nauki czytania i pisania, który zawarty jest w elementarzach „Poczytam ci, mamo” i książkach do kaligrafii ” Napiszę ci, mamo”. 
  •  
  • METODA 101 KROKÓW zawiera w sobie kilka metod nauki czytania jak czytanie sylabami czy metodę głoskową i całościową. Jednocześnie zastosowano autorskie wyróżniki przez użycie  dwóch kolorów sylab i  tzw. falbanek.
  •  
  • METODA 101 KROKÓW jest przeznaczona dla dzieci, które dopiero uczą się czytać oraz dla  tych, którym nauka czytania sprawia trudności  ( m.in. mających zdiagnozowaną dysleksję ).
  •  
  • METODA 101 KROKÓW zawiera wyniki najnowszych badań naukowych. Może służyć nie tylko rodzicom ale także  pedagogom i terapeutom.   Opinie wielu z nich  potwierdzają jej dużą wartość.
  •  
  • METODA 101 KROKÓW  jest szansą dla każdego dziecka, ponieważ czytanie jest podstawową kompetencją bez której dalsza skuteczna nauka jest niemożliwa.
Dlaczego nazwa metody ma związek z nauką chodzenia?
 
Nazwa metody „101 kroków” odnosi się do 101 tekstów (46 w pierwszej i 55 w drugiej części). Każda nowowprowadzona litera utrwalana jest w kilku czytankach.

Dziecko poznaje nowe litery dopiero po dokładnym  utrwaleniu poznawanej litery. Podobnie jest z nauką chodzenia. Każdy następny krok upewnia dziecko, że może zacząć chodzić. Przeczytanie  tekstu oraz wykonanie ćwiczeń znajdujących się obok każdej czytanki, oznacza jeden  krok.

Na końcu elementarza jest GÓRA SUKCESU. Każdy kolejny krok jest przez dziecko zauważalny, a  wycięcie chorągiewki i jej przyklejenie na drodze ku górze jest formą nagrody i pozytywnego wzmocnienia w dalszej nauce.

Dziecko ucząc się  systematycznie osiągnie  umiejętność płynnego czytania ze zrozumieniem. Jednocześnie pracując z kaligrafią  utrwala sobie poznane litery i nauczy się ładnie pisać.

 
Jak doszło do powstania metody?
 
METODA 101 KROKÓW jest efektem wieloletniej pracy pedagogicznej i terapeutycznej Danuty Chwastniewskiej, znanej autorki serii książek  Ortograffiti  ( Wydawnictwo Operon)   i podręczników do nauki o języku wydanych przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Więcej informacji na ten  temat znajduje się we wprowadzeniu do elementarza.
 

Jak rodzic może pomóc dziecku w nauce czytania?
 
Każdy kto dba o rozwój swojego dziecka  z  pewnością zwraca uwagę na to, jak  ono czyta. Odnosi się to zarówno do dzieci w wieku przedszkolnym  jak i starszych.
Dziecku można pomóc   na kilka sposobów. Można próbować  oswoić go z poznawaniem nowych liter i czytaniem. Najlepiej jednak w tym wypadku skorzystać ze sprawdzonej i  profesjonalnej metody 101 kroków.
Cały materiał jest tak przygotowany, aby dziecko samo zauważało swoje postępy, gdyż stanowi   to motywację do podejmowania dalszych wysiłków. 
Dokładny sposób pracy z dzieckiem  znajduje się na stronie 3. i 4. elementarza „Poczytam ci, mamo!”.
Na ostatniej stronie znajduje się góra sukcesów dziecka.
 

Nie mam pewności czy potrafię uczyć swoje dziecko. Jak  to robić?

 We wprowadzeniu do elementarza podana jest instrukcja jak pracować z dzieckiem. Prosimy o uważne przeczytanie wstepu i pomoc dziecku, szczególnie na początku pracy. Szczegółowe wskazówki znajdują się  także w przewodniku do metody 101 kroków . Dla zainteresowanych możemy zaproponować  szkolenia dla nauczycieli i rodziców. W razie wątpliwości prosimy przesłać korespondencję na adres Wydawnictwa lub adres mail: wyspa@wyspa.edu.pl

 

 

„Przewodnik dla nauczycieli i rodziców- część pierwsza” został  napisany przez Małgorzatę Formellę. Książka zawiera scenariusze zajęć z dziećmi oraz dodatkowe materiały (aneksy i płytę do ćwiczeń rytmicznych), które stanowią obudowę dydaktyczną metody 101 kroków Danuty Chwastniewskiej.Dzięki przewodnikowi nauczyciel i rodzic otrzymują wszechstronną pomoc do pracy z dziećmi z różnymi możliwościami rozwojowymi.

Przewodnik podzielony jest na kilka części.

Wstępne kroczki zawierają treści powiązane z przygotowaniem do nauki czytania i pisania. Oprócz ćwiczeń analizy i syntezy słuchowej na tym etapie wprowadza się również wszystkie samogłoski.

Zasadnicze kroki– ( jest ich 46-tyle, ile czytanek) czyli treści, które określone są jako “właściwa nauka  czytania”. Wprowadza się na zajęciach kolejno następujące spółgłoski: t, m, l, s, d, k, j, n, p, w, r.

Aneks nr 1 zawiera duże wzory sylab do przygotowania dziecka do nauki czytania metodą sylabową.

W aneksie nr 2 znajdują się sylaby i wyrazy do dodatkowych ćwiczeń z każdą nowopoznaną literą.

Aneks nr 3 poświęcony jest dodatkowym ćwiczeniom na rozruszanie oczu. Część tych ćwiczeń stanowi element zabawy z dzieckiem.

Aneks nr 4 zawiera test do badania głośnego czytania dla uczniów klas I-V.Do przewodnika dołączono płytę z ćwiczeniami rytmicznymi.

Na płycie nagrano osiem zabaw.Każda zabawa zawiera 5 części i kończy się piosenką. Nauczyciel ( terapeuta) może zaprogramować w odtwarzaczu CD różny zestaw ćwiczeń ( w zależności od potrzeb danego dziecka bądź grupy).

Dużym walorem książki jest to, że autorka przewodnika – Małgorzata Formella prowadzi systematyczne zajęcia z elementarzem “Poczytam ci, mamo” i książką do kaligrafii “Napiszę ci, mamo”.

Aneksy do książki zostały napisane przez Danutę Chwastniewską. Autorem ćwiczeń rytmicznych i muzyki do wybranych tekstów z elementarza jest absolwent dwóch wydziałów gdańskiej Akademii Muzycznej Dariusz Wojciechowski.

CO ZAUWAŻAJĄ RODZICE?

Opinie o książkach: Ewa Zielińska – Olsztyn:  „Mój synek jest zachwycony, co bardzo mnie cieszy. Sam bez zachęcania codziennie sięga szczególnie po część dotyczącą czytania. Książka jest bardzo fajnie pomyślana. Początek to zadania i zabawy, które dzieci uwielbiają. W dalszej części kolejne stopnie trudności sprawiają, że dziecko za każdym razem osiąga sukces co skutkuje, że ma coraz większy apetyt na więcej. Bardzo żałuję, iż takie podręczniki nie są stosowane w szkole.Książki już poleciłam wielu moim znajomym.  Mam nadzieję, iż będą również mile zaskoczeni jak MY.    Autorom gratuluje pomysłu, zapału i życzę kolejnych podobnych sukcesów”.

 Mama 4 letniego dziecka:

„Ostatnimi czasy nabyliśmy  elementarz „Poczytam Ci mamo” [ Wydawnictwo WYSPA ] i tu naprawdę widzę różnice w tekstach między wieloma książkami, elementarzami, podręcznikami ect.

O ile syna tak w ogóle czytanie kręci, to tu mam okazję obserwować ogromny przeskok… To nie zabawa w czytanie, to zabawa w naukę czytania ! Niezapomnianym pozostanie jego mina, jego oczy, gdy po raz pierwszy tak dobrze mu poszło przeczytanie absolutnie samodzielnie tekstu.

…Ta radość, euforia z tak skutecznego odczytania słów… To wydarzenie, niezapomniane…

Niebywałe jak zobaczenie pierwszego kroku dziecka…
Dla tej chwili cieszę się z podjęcia tak ukierunkowanej zabawy… I cieszę się z takich zainteresowań syna… Łatwo taką chwilę stracić, gdy dziecko pierwsze słowa przeczyta w szkolnej ławce.
Cieszę się, że słowo nie jest dla nas obowiązkiem, jest przyjemnością, zabawą, radością. Nie na ocenę, nie na punkty… ale dla własnej satysfakcji dziecka”.

OPINA EKSPERTA
dr Ewa  Zalewska – Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego :    “ Długoletnie doświadczenia autorki w pracy z dziećmi z dysleksją i różnymi zaburzeniami w czytaniu i w pisaniu, oraz rozległa wiedza teoretyczna stanowią fundament przemyślanej, klarownej koncepcji działań ukierunkowanych na doprowadzenie ucznia do opanowania sztuki czytania ze zrozumieniem i sprawnego pisania.”

Nasze książki są pomocne i przyjazne w pracy z dzieckiem. Zawierają między innymi odpowiedzi na następujące zagadnienia.

Nauka czytania.  Jak uczyć dziecko czytać? Jak nauczyć dziecko czytać? Nowe metody nauki czytania.

Elementarz. Program do nauki czytania. Metoda nauki czytania dla dziecka. Programy do nauki czytania dla dzieci.Metody nauki czytania i pisania. Metody nauki czytania. Metoda nauki czytania. Metoda nauki czytania i pisania. Nauka czytania i pisania. Trudności w nauce czytania. Nauka czytania dla 6-latka. Jak nauczyć sześciolatka czytać? Nauka czytania dla sześciolatka. Nauka czytania dla 7- latka. Nauka czytania dla siedmiolatka.

 Jak nauczyć dziecko czytania? Jak uczyć dzieci czytać? Jak nauczyć dziecko płynnie czytać?

Kaligrafia. Nauka pisania.

Jak  nauczyć dziecko czytać i pisać?  Metody nauki czytania i pisania.  Trudności w nauce pisania. Nauka pisania dla 6 latka. Nauka pisania dla 7 latka.

Jak uczyć dzieci pisać ? Jak nauczyć dziecko  ładnie pisać ?

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na używanie plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij